пʼятниця, 14 липня 2017 р.

Маразм №4 Підготовка школи до нового навчального року

Автор: Віктор Громовий Опубліковано 28.08.2016

Форум „Артеківські діалоги-2008». На секції "Якість середньої освіти. Як вирішити множинність проблем?" присутні відразу три міністри освіти і науки, діючий на той момент міністр Іван Вакарчук та два його попередники - Василь Кремень (керував МОН у 1999–2005 рр.) та Іван Зязюн (?) (очолював МОН у 1991–1992рр.).




«Три богатиря» сиділи ззаду і мовчки спостерігали як ми «розриваємо сорочки на тілі».

Моя колега каже мені: Чому вони сидять? Треба їх якось задіти за живе, щоб вони включилисьу дискусію. Зроби це, ти ж вмієш…

Для цього випадку у мене був під рукою Наказ МОН № 349 21.04.2008 «Про підготовку та організований початок 2008/2009 навчального року». Я почав під загальний сміх публіки цитувати найбільш «цікаві» пункти, на кшталт

«6.4.1 провести модернізацію котлів, заміну зношеного котельного обладнання на сучасне з підвищеним коефіцієнтом корисної дії, ремонт теплоізоляції зовнішніх тепломереж, утеплення теплотрас;

6.4.2. здійснити заміну та утеплення вікон і дверей»,

«6.6 організовано провести серпневі конференції педагогічних працівників, залучивши до участі в них керівників місцевих органів державної виконавчої влади та самоврядування, наукових установ, підприємств і громадських організацій»,

«6.8 до 31 серпня 2008 р. провести набір учнів до 1-х та 10-х класів»,

«6.12 до 15 серпня провести регіональні огляди-конкурси стану підготовки дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих та позашкільних навчальних закладів до нового навчального року»,

«6.14 забезпечити урочисте проведення Дня знань 1 вересня 2008 року»,

«6.15 надати оперативну інформацію щодо організованого початку 2008/2009 навчального року відповідно до департаментів загальної середньої та дошкільної, професійно-технічної та вищої освіти 01.09.2008 р. до 11 години» тощо.

Цитую сам себе: Шановний Іване Олександровичу, я, звісно, розумію, що серед 20.047(така була їх кількість станом на початок 2008/2009 навчального року) керівників загальноосвітніх навчальних закладів є різні люди, але невже ви думаєте, що без вашого наказу вони не здогадаються «провести набір учнів», «здійснити заміну та утеплення вікон і дверей» чи не «забезпечать урочисте проведення Дня знань»?

Можна було б посміятись над недолугістю авторів цього бюрократичного шедевру і використовувати його як ілюстрацію для моєї «улюбленої» тези про школу як надлишково керовану організацію, якщо б не одне «але»… На виконання вашого наказу, будуть видані аналогічні накази обласних управлінь, потім міських та районних відділів, потім шкільні... Для імітації роботи будуть проведені сотні нарад, регіональні огляди-конкурси, здійснено тисячі візитів усіляких перевіряльників до шкіл, змарновані тонни паперів на «оперативну інформацію»… Тож уся ця «мишача метушня» навколо наказу не тільки не допоможе школам реально підготуватись до нового навчального року, а і активно заважатиме це робити.

Іван Олександрович не повівся на мою інтелектуальну провокацію і в діалог так і не вступив, тому інтеарактив на секції не вийшов. Та у неофіційні розмові сказав мені: я згоден, що видавати такий наказ - повна дурня, але ж ви розумієте, у мене щодня на столі пачки паперів, які я не читаючи «на автоматі» підписую… Підписав і цей наказ таким чином, скажу директорові департаменту загальної середньої, спеціальної та дошкільної освіти, щоб наступного року такого наказу не було.

На „Артеківські діалоги-2009» я їхав із роздрукованим текстом наказу-клону «Про підготовку та організований початок 2009/2010 навчального року». От тільки Іван Олександрович на цей форум не приїхав, а начальник тодішній департаменту просто втік із секції як тільки дізнався, що я модеруватиму її роботу.

Замість очікуваної відміни абсолютно маразматичного наказу, згодом з'явився лист МОН № 1/9-305 від 26.04.13 року «Про використання Інструктивно-методичних матеріалів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності у навчально-виховному процесі». На 20 аркушах додатку до листа подаються шедеври бюрократичної думки на кшталт «ПРИМІРНОГО АКТУ ПРИЙОМУ ГОТОВНОСТІ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ДО НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО РОКУ».

От 25 травня на момент закінчення навчального року в школах було все гаразд, а напередодні 1 вересня чомусь треба акт готовності?!

Перевірка готовності шкіл до нового навчального року це просто «пісня» з якої слів не викинеш. У 20-х числах серпня поважні дяді і тьоті (Комісія з готовності шкіл) здійснюють об’їзд шкіл. Директори шкіл, які щойно вийшли з відпустки, рапортують: завжди напоготові! Усілякі там пожежники та санстанції, звісно, з максимальною вигодою для себе використовують цю ситуації, бо їх підписи в акті готовності тепер «на вагу золота».

Пише директор школи: «Погоджуюсь, що перевірка готовності шкіл - це маразм, особливо, коли до цього перевіряючі не прикладались! Школи самостійно підштукатурюють, підфарбовують, підбивають, натирають до блиску, бо треба показати "господарям життя", яка ти господиня».

Його колега розшифровує за яких умов така практика мала б сенс: «Нехай буде об'їзд! Якщо він матиме дві мети:

1. Детальний звіт органів влади про ЇХ дії з підготовки школи до нового навчального року.

2. Отримання доручення від РАДИ школи про необхідні кроки кожного! відповідального! структурного підрозділу для забезпечення успішної роботи на наступний період».

А я увесь час згадую розповідь свого швейцарського колеги про їх «практику, яка працює» із підготовки школи до нового навчального року. У кінці навчального року директор школи здає ключі від школи у муніципалітет і йде у відпустку. Напередодні нового навчального року він приймає відремонтовану школу з рук муніципальних службовців, які за період літніх канікул організували виконання замовлених школою робіт. Якщо чиновники не погоджуються виконати якусь забаганку директора школи, наприклад, добудувати басейн, завжди є можливість ініціювати місцевий референдум, на якому з вірогідністю 99, 99% люди підтримають школу.

*Маразм з медицинської точки зору - це стан повного занепаду психофізичної діяльності людини внаслідок атрофії кори головного мозку, викликаної старінням або тривалою хронічною хворобою. У розмовній мові слово «маразм» вживається для позначення стану повної деградації в поведінці кого-небудь, неадекватності вчинків тощо. Використовуючи термін «маразми в освіті» у циклі публікацій «Ліквідовуємо маразми в шкільній освіті», ми маємо на увазі абсурди і деформації, які паралізують розвиток вітчизняного шкільництва.

Немає коментарів:

Дописати коментар